Thema: dinosaurussen

Wij gingen de afgelopen twee weken miljoenen jaren terug in de tijd. Naar een tijd zonder mensen, auto’s, huizen, … Ja, dat vonden de kleuters wel even gek. Maar al snel konden ze zich helemaal vinden in de fantastische wereld van… de dinosaurussen! GRRRRRRR! 

Tijdens de eerste week leerden de kleuters hoe de dinosaurussen eruit zagen, wat ze aten en hoe ze leefden, welke verschillende soorten dino’s er waren, hun naam, … We keken naar enkele filmpjes over dinosaurussen en bekeken samen heel wat foto’s. We bouwden ook aan ons eigen dinosaurusmuseum. In de hoeken konden de kleuters dan weer heel wat experimenteren. Zo konden ze o.a. naar dinosaurus skeletten graven en een dinosaurus uit een ei bevrijden met een hamer, een beitel en spijkers. In de knutselhoek moesten de kleuters een dinosaurus scheuren a.d.h.v. een stappenplan en in de letterhoek gingen ze aan de slag met letterstempels (dinosaurus ID maken). Verder ook heel wat tellen en ‘schrijven’ in de hoeken. 

Tijdens dit thema konden de kleuters ook fotograaf zijn. Zo koos ik iedere dag twee kleuters die de iPad mochten gebruiken om hun klasgenootjes, de juf en zichzelf te fotograferen. Het was een zeer geliefde opdracht en de kleuters hebben hun taakje tot een zeer goed einde gebracht. Van hun zelfgemaakte foto’s hebben we een ‘krantje’ gemaakt met een overzicht van hun foto’s (en bijhorende tekst). Niet alleen was er een fotograaf aanwezig in de klas, er waren ook dagelijks twee kleuters die verantwoordelijk waren voor de kassa van het museum. Zij moesten iedereen, die het museum wou bezoeken, een toegangsticket geven en het geld in ontvangst nemen. Ook dit taakje hebben ze met heel veel inleving voor hun rekening genomen. 

Tijdens de tweede week gingen we wat verder in op alles wat we al geleerd hadden. Hiervoor moesten de kleuters opdrachten uitvoeren in het museum. En omdat ik gemerkt had dat de activiteit rond de fossielen (tijdens de eerste week) erg succesvol was, konden de kleuters nu zelf fossielen maken met klei. Verder knutselden de kleuters hun eigen dinosauruswereld, speelden ze een lottospel, maakten ze dinosaurushokken, gingen ze op zoek naar botjes van een dinosaurus in een steen en puzzelden ze erop los. 

Onze laatste activiteit was er eentje rond de lengte van de dino’s. We gingen op de speelplaats aan de slag met krijt, een liniaal en een loopmeter. Wat is 40 cm? En 9 m? 27 m? … Hoe ziet dat eruit? Is dat lang? We gingen op onderzoek uit. Meten, tekenen, op de lijn stappen, … De kleuters konden zelf ervaren hoelang de dino’s waren. Ze schrokken toch wel even (en de juf ook 😉 ) toen ze zagen dat de grootste dinosaurus niet eens op de speelplaats past. Hij zou zich helemaal moeten dubbelplooien moest ie nog geleefd hebben. 

Op dinsdag zijn we gestart met het thema ‘Pasen’ voor onze godsdienstmomenten. We tellen af a.d.h.v. een aftelkalender met schelpjes en zand. Ook de paasboom staat in de klas en de kleuters hebben de takken al erg mooi ‘aangekleed’ met wol. Nu nog paaseieren in de boom hangen en hij is helemaal af! Maar dat is werk voor volgende week! 

We sluiten de deur van het dinotijdperk en openen een nieuwe deur. Die van ‘de mooiste vis van de zee’. Tot dan!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: