Thema: winter/het weer

Wat was het een leuke en rustige week in onze klas. Ik had bewust niet teveel activiteiten gepland om de drukte van de feestdagen écht achter ons te kunnen laten. We hebben gedurende de hele week gewerkt rond het seizoen: de winter. We stonden voornamelijk stil bij het weer in de winter en daarnaast stond ‘de sneeuwman’ ook in de spotlights. Ik heb bij een brainstorm voor de vakantie opgepikt dat ze dit voornamelijk associëren met de winter. Wat mij eerst wel verbaasd heeft, aangezien het in ons bibberlandje niet vaak (zelden zelfs) sneeuwt de laatste jaren. Maar uiteindelijk, als ik ze dan in de klas aan de slag zag gaan, kon ik hen wel begrijpen. Het is natuurlijk iets heel magisch en leuk zo’n sneeuwman. En bij gebrek aan sneeuw, hebben we maar op andere manieren een sneeuwman gemaakt: met speciale ‘verf’ van scheerschuim, lijm en glitters, met knopen en spijkers, met zand en met potloden volgens een schrijfpatroon en ten slotte nog door het spelen van een telspel.

In de kring speelden we het spel: mix en ruil. Een spel waarbij de kleuters op zoek moeten gaan naar het klasgenootje dat bij hen past. In dit geval kregen de kleuters een kaartje met een voorwerp op (een wortel, een pijp, een sjaal, …) of een kaartje met een sneeuwman op waarbij een uiterlijk kenmerk ontbrak (bv. een sneeuwman zonder hoed). De kleuter die het kaartje met de sneeuwman zonder hoed had, moest het kindje zoeken die het kaartje met de hoed op had.

Wat we deze week ook uitgebreid hebben gedaan in de kring, is het weer waarnemen. Heeft het gevroren vannacht/vandaag? Hoe zien de wolken eruit? Regent het buiten? Schijnt de zon? We noteerden onze bevindingen op een blad. Eerst kleefden we een foto op van hoe de wolken eruit zagen, nadien tekenden we hoe we dachten dat het weer die dag zou worden en ten slotte noteerde we s’avonds (net voor het naar huis gaan) hoe het weer daadwerkelijk was geweest. Ik vond het leuk om te zien hoe betrokken de kleuters waren. Zeker het moment waarop we iedere ochtend gingen kijken of het gevroren had of niet (door een potje met water dat buiten op de vensterbank stond) , vonden de kleuters fijn. Als ik het vergat, waren ze er als de kippen bij om me eraan te doen herinneren.

Voor godsdienst zijn we gestart met een nieuw thema rond het verhaal van Bartimeüs. We begonnen dit thema met een spel waarbij de kleuters geblinddoekt hun weg door de klas moesten vinden en enkel aanwijzingen kregen (van elkaar) zoals: ga rechtdoor, draai een beetje, ga nu naar links. Een spel waarbij de begrippen: links, rechts, achter, voor, rechtdoor, … een belangrijke rol speelden. En tegelijkertijd was dit een mooie themaopener. Want na het spelen van dit spel las ik het verhaal ‘mijn zus woont in het donker’ voor. Een grappig en mooi verhaal rond een gezin waarvan één van de kinderen blind geboren is. Volgende week stel ik het figuur Bartimeüs voor aan de kleuters.

Dit thema was ook zeer interessant om te koppelen aan het artikel dat Louis enkele weken geleden aan ons voorstelde tijdens zijn actualiteitsronde (het smelten van de poolkappen, de vele overstromingen door de opwarming van de aarde, …). De conclusie van de Koekiemonsterklas: dit weer is niet ‘normaal’ voor deze tijd van het jaar. De kleuters hebben zelf aangegeven: “Wij willen kou en sneeuw!” Die sneeuw dat mogen ze krijgen van mij, maar die koude… liever niet, haha! 😀 Al snap ik maar al te goed dat onze aarde die koude af en toe wel nodig heeft ;). Misschien is dit nog een fijn thema voor op het eind van het schooljaar? HET KLIMAAT!

Volgende week starten we met het thema ziek zijn. Tot dan!

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: