Thema: Rupsje Nooitgenoeg

1,2,3,4,5,6,7 waar is het kleine rupsje gebleven? 

De afgelopen twee weken hebben we gewerkt rond het prentenboek Rupsje Nooitgenoeg van Eric Carle. Een geweldig boek met heel wat mogelijkheden om rond te werken. En wat hebben de kleuters een hoop geleerd en gedaan. Een korte terugblik:

  • Rupsjes maken met vilt en ijzerdraad of een rups uit klei boetseren.
  • Spiegelen met potloden, blokken en ons lichaam.
  • Rupsjes bekijken in boeken, op de computer, maar ook in het echt. Want ja hoor, we kregen bezoek van een aantal echte rupsjes in onze klas. Bedankt, Nora!
  • Telspelletjes met verf en wasknijpers.
  • Het verhaal dramatiseren met concreet materiaal.
  • Een naamrups maken.
  • Het juiste vriendje zoeken tijdens een samenwerkingsspel (wie heeft het deel van mijn geheel?).
  • Loopspelletjes met de letters ‘s’ en ‘f’.
  • Aan de hand van een trucje het verschil leren kennen tussen de letter ‘f’ en de letter ‘v’.
  • Een ontdekkingstocht van rups tot vlinder.

Het waren twee weken waarin de kleuters heel wat nieuws hebben ontdekt. Ook in de klas stond plots iets ‘nieuws’. “Hé, juf! Wat is die blauwe bak in de klas?!” “Het is de zandtafel!”, “Neen, de watertafel!”… Inderdaad, het was/is onze zand -en watertafel. Na een maand vol ongeduld afwachten hebben we hem eindelijk in ons bezit: onze prachtige en nieuwe zand -en watertafel! De kleuters hebben er al kunnen spelen met herfstmateriaal (eikels, bladeren, bolsters, kastanjes, …). Tijdens ons volgende thema zullen er zeker nog extra materialen en opdrachtkaarten bij komen. In ieder geval: het is een groot succes (en daar ben ik enorm blij om!).

We zijn ook voor het eerst naar de bibliotheek geweest. De kleuters hebben allemaal twee boeken mogen uitkiezen voor de boekenhoek in onze klas. Sommige kleuters kozen al verhalen rond Halloween of de herfst. Een ideaal moment dus om het rupsenthema achter ons te laten en te starten met een gloednieuw thema, namelijk: de herfst. 😉

Ook starten we vanaf volgende week met een nieuw thema wat betreft schrijfdans en godsdienst. Wat schrijfdans betreft hebben we de afgelopen weken ‘de robot’ op verschillende manieren ingeoefend: een dans, grote bewegingen in de lucht, met krijt op de speelplaats, met potlood op groot papier en ten slotte met potlood op A-4 papier (fijne motoriek). Bij godsdienst stond de afgelopen twee weken het scheppingsverhaal centraal alsook het verhaal van Adam en Eva. Komende week starten we met het werken rond Allerheiligen/Allerzielen.

Ik zou zeggen: geniet van de foto’s en van de laatste twee schoolweken voor de herfstvakantie. Nu ik dit zo typ besef ik dat de tijd weer zo snel gaat. Ik heb er al zes volle weken op zitten met jullie kapoen! Wauw! Time flies when you’re having fun… 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: